lørdag 7. juli 2012

Hyl og tårer i Moshi og utsikt til Afrikas høyeste fjell

Våknet av litt uvante lyder ved 7 tida. Fuglekvitter og en hane eller fler som galer.  Annerledes enn fuglekvitter hjemme, det er tydelig kvitter fra mer eksotiske fugler. Minner meg litt om en cd jeg har hjemme med lyder fra regnskogen….bortsett fra kanskje hanen. Det er ganske frodig her vi er og et stykke fra hovedveien. Vi kjørte på en smal humpete vei av sand da vi kom hit. Litt som en skogsvei hjemme.
Vi har selvfølgelig sovet under en myggnetting, men har ikke hørt noe mygg i natt. Godbless sa i går kveld at vi måtte spise oss gode og mette før vi la oss så ikke vi skulle fryse på natta. Men tviler på at jeg kommer til å fryse her i det hele tatt. Det er midt på vinteren for dem, men det er rundt 20 grader hele natta så for oss er det bare deilig.
Jeg vasket håret mitt i kaldt vann. Det var ganske forfriskende men noe tungvint da det var dårlig trykk. De pumper vann opp fra en bekk ikke så langt herfra. Heldigvis er det helt vanlige toaletter i huset til Godbless og Neema.

Elvina, Nicolai og Victoria sitter å venter på bussen

Etter en frokost bestående av loff, egg, melon og diverse pålegg som syltetøy og peanøttsmør, gjorde vi oss klare til å reise. Bussen skulle komme å hente oss kl. 0900 for avreise til Moshi. Det med tid er ikke så veldig viktig her har vi erfart til nå. Sier de at bussen skal dra kl. 0900, så går den minst en halvtime senere, helst en time eller mer senere. Så det var bare å smøre seg med god tålmodighet.  Så vi benyttet tida til å se oss mer omkring på området i dagslys.

Thea Helen hilser på geitene

"Kua på gården"

De har en ku og flere geiter. Det synes Thea Helen var veldig morsomt. Hun klappet geitene og pratet med kua. Alle ungene var i gang med å bære vann, vaske klær og diverse huslige sysler. På lørdager var de ikke på skolen, men det var lite leking. Victoria, Elvina og Nicolai synes det var litt pinlig å gå der å bare se og ikke gjøre noe mens alle andre jobbet. Fint det får dem til å tenke. J

Gutta vasker sko med glede en lørdags formiddag :)

Det går med mye vann!

...også må skoa pusses

Klesvask
Klokka var vel nærmere 11 før vi satt i bussen og var på vei til Moshi. Vi besøkte en butikk som solgte trefigurer, klær, smykker og diverse håndlaget. Butikken var ikke så stor, så det ble ganske fullt da alle 10 var der. De hadde utrolig mye fint. Vi handlet vel for ca. 6-700 kroner og fikk veldig mye fint.
Thea Helen i suvernir-butikk i Moshi
Mye å se fra buss-vinduet også. Her en "klesbutikk" langs veien :)

På vei tilbake til bussen klarte Thea Helen å falle å slå seg. Hun ble litt ivrig etter å skulle ta igjen Nicolai, så hun snublet og falt da hun løp. Hun fikk et ganske stort skrubbsår på albuen. Da ble det selvfølgelig en del tårer og hyling. Det kom ganske mye sand og skitt i såret så vi prøvde å rense det med noen våtservietter.  Godbless fikk sjåføren til å kjøre til et apotek. Thorbjørn ble med Thea Helen og Godbless inn på apoteket. Jeg ble ganske svimmel og redd og hadde behov for å sitte i ro i bussen K. Ikke det at Thorbjørn er så mye bedre når det gjelder slikt enn meg, men han ble nå med i hvert fall. Utrolig deilig å ha med Godbless som er kjent og prater språket og vet hva som er best å gjøre. På apoteket kjøpte de noe antibakterielt middel å smurte på. Må innrømme at jeg var ganske så bekymret og alle mulige tanker raste gjennom hodet mitt.  Hjemme hadde jeg vel ikke brydd meg noe særlig...bare et vanlig skrubbsår lissom. Vi hadde for øvrig tatt med oss mye remedier hjemmefra, men alt var hos Godbless og Neema.

Vi fikk renset såret ordentlig når vi dro tilbake til Godbless og Neema å spiste lunsj ikke så lenge etterpå. Klokka var rundt kl. 15. Må innrømme at jeg glemmer tida litt selv her. Har ikke sett på klokka på mobilen mer enn en gang etter at jeg sto opp. Ting skjer når de skjer. Egentlig ganske deilig.

Bjørg og Thea Helen i Kilimanjaro nasjonalpark.
Bjørg er den eneste blant oss som faktisk har gått til toppen av Kilimanjaro, men det var en helt annen tur :)

Første europeer som klatret til toppen
På ettermiddagen reiste vi opp til foten av Kilimanjaro (Afrikas høyeste fjell). Det var et veldig moderne anlegg. Stor kontrast til det vi har sett så langt. Vi ruslet litt rundt å så oss omkring i det frodige området. Vi kunne ikke se fjelltoppen derfra, men vi så den i bussen på vei ned igjen. Mesteparten var dekket av skyer, men et par av toppene stakk opp over skyene.

Thorbjørn og Nicolai på sightseeing

Victoria og Nicolai. Klar ferdig start...kanskje neste gang.

Det kan være kaldt i Afrika også!!!
En del forholdsregler må tas før man begir seg til topps

Toppen av Kilimanjaro

På vei ned hadde vi en liten stopp for å se på et fossefall. Vi gikk et lite stykke før vi så den. Et vakkert fossefall i frodige omgivelser. Klokka var blitt 18 og det begynte å mørkne så vi kunne ikke bli så lenge.

Flott fossefall. Se statue av en dame på toppen. Til minne om ei som falt utfor og døde.

Godt å få hjelp
Tilbake hos Godbless og Neema var det tetid. Jeg fikk vasket Thea Helen (både hår og kropp) på badet til Bjørg og Bjørn. Der var det litt mer varme i vannet. Selv om hun ikke var helt villig, synes hun det var deilig etterpå. Hun fikk Corn Flakes, fras og melk. Fras hadde jeg med hjemmefra. Melken ble melket av kua og deretter kokt og avkjølt. Den ble ikke så kald som hun er vant til og smaken var ikke helt den samme, men hun spiste det meste heldigvis. Hun har ikke spist så mye de siste dagene og har vært noe sutrete til tider. Hun kom seg i seng til 2030. Vi andre fikk servert middag like etterpå. Deretter ble det litt prating før vi gikk tidlig til sengs kl. 22. I morgen er det gudstjeneste i den lokale kirken kl. 7....